Curriculum Academie Tien voorbeeld bij landelijke ontwikkeling vreemdetalenonderwijs - Academie Tien

20 - Dec - 2019

Curriculum Academie Tien voorbeeld bij landelijke ontwikkeling vreemdetalenonderwijs

Onderwijs maken is een belangrijk focuspunt op Academie Tien. Alle collega's op school zijn betrokken bij het ontwikkelen en ontwerpen van het onderwijs voor onze leerlingen.

Onderwijs maken is een belangrijk focuspunt op Academie Tien. Alle collega's op school zijn betrokken bij het ontwikkelen en ontwerpen van het onderwijs voor onze leerlingen.

Sommige vakdocenten houden zich specifiek bezig met de opbouw van ons curriculum, waarin wij vastleggen welke 'grote vragen' en leerdoelen wij in de lessen behandelen. Vervolgens wordt dit curriculum uitgewerkt in onze lessen waarbij 'eindopdrachten' een belangrijke rol spelen.

Onze docente Spaans, Cristina García Pérez, is verantwoordelijk voor het ontwikkelen van ons vreemdetalenonderwijs. Vanuit haar rol schuift zij ook aan bij een landelijke expertisegroep over de vernieuwing van de Europese referentieniveaus voor beheersing van een vreemde taal.

De manier waarop we het curriculum op Academie Tien uitwerken met 'grote vragen' waarin literatuur een belangrijke rol speelt, dient nu als voorbeeld voor het Europese doel om leerlingen te activeren met literatuur. Cristina heeft een handreiking geschreven die voor docenten in heel Nederland toegankelijk is. Haar handreiking staat op de website van Stichting Leerplanontwikkeling (SLO).

Wij zijn trots op Cristina en blij om als school bij te mogen dragen aan de ontwikkeling van het onderwijs in Nederland.

Ook interessant

Academie Tien is een middelbare school met een brede kijk op ontwikkeling. Naast leren is er ruimte voor persoonlijke groei en verwondering. Voor het nieuwe schoolgebouw aan het Berlijnplein maakte kunstenaar Elisabet Stienstra daarom zeven kunstwerken van jonge mensen die thema’s als groei en kennis weerspiegelen. De gloednieuwe architectuur, het...

Lees verder