Academie Tien in de media

Want we zijn vaak te vinden! Klik voor het hele artikel op de foto.

Vandaag in Trouw! 24 april 2021. Vandaag staat er in Trouw een groot artikel in over scholen en kansenongelijkheid. Met o.a. een interview met onze rector Albert, van Academie Tien Utrecht, maar ook met andere scholen die met heterogene groepen werken .... en met mooie foto's van de junioren uit Mandela.

Veel achtste groepers krijgen lagere schooladviezen dan nodig is – dit effect werd versterkt door de pandemie. De Onderwijsraad adviseerde daarom om het selectiemoment later te laten plaatsvinden. Bij Academie Tien doen ze dit al. Schoolleider Albert en lerares Mariëlle leggen uit hoe dit bijdraagt aan kansengelijkheid.

Het advies van de Onderwijsraad om de brugklas te verlengen naar drie jaar roept bij veel middelbare scholen in de regio nog vooral vragen op. Dat is de conclusie van een rondgang van RTV Utrecht. "Maar laten we de docenten niet onderschatten."

Door vmbo'ers, havo-leerlingen en vwo'ers niet in hetzelfde schoolgebouw les te geven, ontmoeten middelbare scholieren vooral kinderen met een vergelijkbare achtergrond. Veel minder contact hebben ze met jongeren met een andere achtergrond en dat kan leiden tot een grote afstand tussen verschillende groepen in de samenleving, concludeert het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP).

Videocoaching moet leerlingen scherp houden: 'En wat voor huiswerk heb je?' Hoe voorkom je dat schoolprestaties niet achteruitgaan door thuisonderwijs? Academie Tien, een middelbare school in Utrecht, zet in op coachingsgesprekken om zo grip te houden op wat leerlingen thuis doen.

De scholen zijn weer begonnen. Gehoopt werd dat er 'gewoon' les kon worden gegeven, maar niets is minder waar: corona beheerst nog steeds ons leven. Aan het begin van het nieuwe schooljaar volgt Kruispunt Nicole, Kyle en zijn familie over deze situatie.

De gloednieuwe school, gebouwd op het dak van de A2, laat leerlingen pas op hun veertiende kiezen of ze vmbo, havo of vwo doen, vertelt Wijnsma. Ze stromen dan in het derde jaar in. Een andere, voor het oog verborgen innovatie is het Opleidingshuis. Dat is een integraal onderdeel van de school waarin opleiden in de breedste zin van het woord centraal staat. “Bij ons krijgt niet alleen de leerling les, maar iedereen – van de conciërge tot de rector”