Brazilië project
Joel kwam vertellen over Brazilië.
Brazilië project 🇧🇷
Deze week hadden we een leuk en leerzaam project over Brazilië!
In Brazilië is het anders dan in Nederland. Brazilië is een tropisch land met heel veel zon, iets wat wij natuurlijk helemaal niet gewend zijn.
Wat zij daar niet gewend zijn is school. Dat is best jammer. Iemand die dit ook jammer vindt is Joel. Hij kwam afgelopen maandag bij ons in de klas om te vertellen over Brazilië.
Hij vertelde dat de kansen hier anders zijn dan in Brazilië. Hier vliegen de kansen ons om de oren, terwijl daar maar een paar mensen echt studeren en naar school gaan. Buiten het onderwijs zijn de leefomstandigheden ook anders. Een voorbeeld daarvan is de favela. De favela is een plek waar de bewoners van lage inkomens moeten rondkomen. De huizen zijn daar dus ook anders . De meeste huizen zijn wel van steen gemaakt, maar de meeste huizen in de favela zijn van bijeengesprokkeld hout gemaakt. Meestal is dit hout gestolen. Ook zijn er huizen gemaakt van bijv. verkeersborden of afval dat ze vinden. Dit wordt een sloppenwijk genoemd . In deze sloppenwijken wonen ook veel kinderen. De meeste mensen hebben geen geld voor school, sport en andere dingen. Hierdoor gaan mensen gewoon buiten zitten omdat het in huis veel te saai is. Kinderen doen dit ook. Die gaan naar buiten omdat ze niks te doen hebben. Als wij niks te doen hebben ga je meestal je broertje of zusje of de mensen om je heen een beetje plagen, nou dat gebeurt daar dus ook. Die kinderen buiten gaan de mensen om hun heen een beetje pesten. En sommige kinderen gaan nog verder en komen in de criminaliteit terecht. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Dat vindt Joel ook niet en hij komt op voor dit soort dingen en zorgt ervoor dat kinderen nu veel meer kansen hebben. Leuk om te weten is dat veel beroemde voetballers opgegroeid zijn in de favela, zoals: Adriano , Romario, Pele en Ronaldo
Presenteren
Woensdag 13 november hebben we allemaal een presentatie voorbereid voor de kinderen uit
Brazilië. En daarna zijn we een voor een gaan facetimen. Ze waren heel vriendelijk en luisterden heel aandachtig naar ons. Helaas konden wij hun niet zo goed verstaan, doordat de verbinding niet goed was. Maar dat maakte niet zo veel uit, ook al was de verbinding niet zo goed, we hebben toch van elkaar genoten.
Geschreven door : Dina Chatir (1a)
Ook interessant
Richard van den Berg is gekozen als de nieuwe rector van Academie Tien. Hij volgt hiermee Albert Wijnsma op en zal de school begeleiden naar een nieuwe fase van ontwikkeling. Richard begint officieel als rector op 1 augustus 2024.
Academie Tien is een middelbare school met een brede kijk op ontwikkeling. Naast leren is er ruimte voor persoonlijke groei en verwondering. Voor het nieuwe schoolgebouw aan het Berlijnplein maakte kunstenaar Elisabet Stienstra daarom zeven kunstwerken van jonge mensen die thema’s als groei en kennis weerspiegelen. De gloednieuwe architectuur, het...
‘We hebben veel bereikt bij Academie Tien. Nu is het tijd voor herbezinning.’
Actuele wereldpolitiek moet besproken worden in de klas. Maar bij sommige conflicten liggen persoonlijke meningen en achtergronden gevoelig en kunnen leerlingen tegenover elkaar komen te staan. Hoe ga je daar als school mee om en hoe faciliteer je de dialoog?