Hoe voer je het gesprek in de klas over conflict Israël-Hamas?
Actuele wereldpolitiek moet besproken worden in de klas. Maar bij sommige conflicten liggen persoonlijke meningen en achtergronden gevoelig en kunnen leerlingen tegenover elkaar komen te staan. Hoe ga je daar als school mee om en hoe faciliteer je de dialoog?
“Gesprekken in de klas mogen best schuren, daar moet je niet voor weglopen,” stelde rector Albert Wijnsma van Academie Tien in diverse media. Vlak voor de herfstvakantie kwam bijvoorbeeld het tv-programma Goedemorgen Nederland al op school, om live mee te maken hoe de school in de praktijk omgaat met moeilijke onderwerpen.
Deze aandacht leidde tot bredere media-aandacht voor de aanpak op Academie Tien en de andere NUOVO Scholen. Datzelfde weekend zat filosofiedocent Marie-Renee Latuapon in het radioprogramma ’Spijkers Met Koppen’, om toe te lichten hoe je een ingewikkeld gesprek in de klas kan voeren, op een respectvolle manier.
Vandaag staat er in het AD Utrechts Nieuwsblad ook een artikel over dit onderwerp. Wat doe je bijvoorbeeld als er een Palestijnse vlag opduikt in de aula? "Vooral jongere leerlingen kunnen fel reageren,” vertelt LRC-rector Eric Hordijk in dat verhaal.
Ook interessant
Richard van den Berg is gekozen als de nieuwe rector van Academie Tien. Hij volgt hiermee Albert Wijnsma op en zal de school begeleiden naar een nieuwe fase van ontwikkeling. Richard begint officieel als rector op 1 augustus 2024.
Academie Tien is een middelbare school met een brede kijk op ontwikkeling. Naast leren is er ruimte voor persoonlijke groei en verwondering. Voor het nieuwe schoolgebouw aan het Berlijnplein maakte kunstenaar Elisabet Stienstra daarom zeven kunstwerken van jonge mensen die thema’s als groei en kennis weerspiegelen. De gloednieuwe architectuur, het...
‘We hebben veel bereikt bij Academie Tien. Nu is het tijd voor herbezinning.’
Actuele wereldpolitiek moet besproken worden in de klas. Maar bij sommige conflicten liggen persoonlijke meningen en achtergronden gevoelig en kunnen leerlingen tegenover elkaar komen te staan. Hoe ga je daar als school mee om en hoe faciliteer je de dialoog?